Snur en negativ trend

Færre og færre barn gikk på søndagsskolen i Ognedal (Rogaland). Da tok lederne grep, de innførte leketid og dro på besøk til barnefamiliene i bygda.

Etter besøksrunden ble fem nye barn med på søndagsskolen. –Alle var positive da vi gikk rundt på husbesøk. Vi sa vi kom fra søndagsskolen, og småpratet litt både om søndagsskolen og annen aktivitet for barna i bygda, forteller Signe Egeland, hovedleder i Ognedal søndagsskole.

Gir dem et puff
De hadde i forkant pakket søndagsskoleposer med CD-en ”Så brrra”, et BARNAS blad, en liten søndagsskoleplakat og litt informasjon om søndagsskolen i Ognedal. Barna som fikk posene ble veldig begeistret da de fant en CD oppi. –Ei av mødrene sa at hun hadde tenkt at barnet hennes skulle gå på søndagsskole, slik hun selv hadde gjort. Jeg fikk en følelse av at hun fikk et puff til å komme i gang, og barnet hennes har vært på søndagskolen hver eneste gang siden, sier Signe.

Personlige invitasjoner fungerer
–Vi oppfordrer andre søndagsskoler til å gå rundt å invitere personlig. Husbesøkene gav oss en mulighet til å fortelle litt om søndagsskolen og hva det kan bety for barna, sier hovedlederen i Ognedal. For enkelte kan dette være det lille puffet de trenger for å få barna av gårde. Besøksrunden startet etter en idemyldring de hadde for å endre den negative trenden de så, med færre barn på søndagsskolen.

Starter med leketid
Det andre grepet de gjorde for å få flere barn på søndagsskolen var å innføre leketid i forkant av søndagsskoletimen. Under leketiden blir det servert kaffe til de voksne. Målet med denne stunden er å få mulighet til å prate litt med foreldre og barn i en litt uformell setting før samlingen, samtidig som barna kan leke sammen og bli litt bedre kjent med hverandre.